Jarní dovolená 1. část Hlinsko

Minulý týden na velikonoční Květnou neděli 17. 4. 2022 jsme se s Pavlem vrátili z dovolené. Byla to dlouhá dovolená. Odjížděli jsme v sobotu 9. 4. 2022. První dny jsme strávili v Pelhřimově a v Hlinsku. Posledních 5 nocí jsme si lebedili v Jeseníkách. Dovolenou jsem měla naplánovanou už od prosince 2021. Jak jsme se vzpamatovali z Covidu a z radosti (šoku), že budeme mít miminko, začala jsem plánovat poslední větší předporodní dovolenou.

Po cestě v rádiu říkali, že jsou v Jeseníkách ideální podmínky na běžky. V okolí Pradědu je až 1,5 metru sněhu. Po vyslechnutí zprávy mě zachvátila panika. Nevzala jsem si své zimní outdoorové boty (koupila jsem si je letos, protože jsem nechtěla v těhotenství nastydnout). Hormony, všechno špatně, slzičky, chudák Pavel 😇.

O víkendu proběhla dovolenková aklimatizace v Pelhřimově u Pavlovo rodičů. Hezky se o nás postarali. Navštívili jsme babičku v domově důchodců a zašli do Muzea rekordů a kuriozit. Nutno podotknout, že za cenu 200 Kč pro jednoho jde o poměrně bizardní atrakci. To asi k rekordům patří. Není to můj šálek čaje – ani malinký, na který koukáte lupou, ani obrovský na zahradě muzea.

Dvě noci jsme spali v Hlinsku v Apartmánech v domečku (náš apartmán se jmenoval Ateliér). Taková malá garsonka, moc hezky zařízená, krásná koupelna, inspirativní prostředí a televize. Protože doma televizi nemáme, dokážeme si její sledování užít. Víš, že začala nová řada pořadu Farmář hledá ženu? A víš, že Prima lidem platí kromě rekonstrukcí i změny image včetně plastických operací?

Pro zájemce přikládám odkaz na ubytování. S klidným srdcem ho mohu doporučit.

Hlinsko je malé městečko (9 602 obyvatel) v Pardubickém kraji vzdálené asi hodinu cesty od Pelhřimova. Má hezké okolí a hlavně má Muzeum v přírodě Vysočina. Jde o dva skanzeny. Přímo v Hlinsku je Betlém a cca 11 km vzdálený je Veselý kopec.

První den jsme chtěli jít do Betléma, ale ejhle, pondělí a zavřeno. Vydali jsme se na doporučení majitelky apartmánu do Čertoviny, což je vesnice za Hlinskem. Paní majitelka nám Čertovinu doporučila díky restauraci, kde mají polední menu. Cesta byla zábavná, vedla stezkou pro děti a hezkou přírodou, ale byla mi dost zima. Vlastně jsme v Čertovině nevěděli, co hledáme. Je vůbec v tak malé vesnici restaurace?

Najednou jsme šli kolem chaloupky, před kterou byl ze dřeva vytesaný medvěd. Hmmm, hezký. A najednou před námi byla opravdu divná budova. Představ si stavbu, která má místo střechy val, ze kterého trčí větve, sudy a je celá tak trochu dřevěná. Budovu jsme obešli a zjistili jsme, že je zepředu naprosto crazy postavená a naaranžovaná do podoby pekla. Prošli jsme si pekelnou stezku, Pavel si vyřídil asi půlhodinový pracovní hovor, já málem zmrzla a šli jsme na předražený ale výborný oběd. Celkově to byl zážitek a musím přiznat, že se mi tento pekelný velký kýč moc líbil. Děti musejí být nadšené. Jen je nutné přijít s naditou peněženkou. Prohlídka Pekla Čertovina stojí 450 Kč. Oběd pro dva stál 750 Kč.

Až cestou zpátky nám došlo, že paní majitelka nemyslela turistickou atrakci Peklo, ale doporučovala nám na oběd restauraci u silnice, kde opravdu nabízeli i polední menu 🙂.

Večer jsme si uvařili nudle s tuňákem a rajčatovou omáčkou a koukali jsme na televizi 😁.

Druhý den jsme konečně podle plánu navštívili Betlém. První ranní prohlídku v 8:30 jsme zmeškali, ale stejně bychom se k ní nemohli přidat. Lze se přidat ke skupině dětí školního věku a ráno přišly děti z mateřské školy. Ke druhé skupině z hospicu jsme se už přidat mohli. Já jsem si možná i víc prohlížela klienty hospicu než dřevěné domečky. Člověk by si měl vážit toho, že je zdravý, ale na druhou stranu se nezhroutit, když se v životě stane něco jinak než ideálně. Všichni byli spokojení a šťastní, že jsou na výletě. I my jsme byli spokojení a šťastní. Vyslechli jsme si vše o velikonočních zvycích a dali jsme si kafe a polívku v místním hostinci. I tady jsme potkali naše nové kamarády.

Betlém v Hlinsku

Následovala dvou a půl hodinová cesta do osady Vidly Vrbno pod Pradědem. Cestou jsme se ještě zastavili na zámku Nové Hrady, který nám také doporučila paní majitelka, mají ovšem ve všední dny otevřeno až od května. Cestu jsme si zpestřili v Litomyšli. Pompézní zámek. Shodli jsme se na tom, že je až moc velký a pompézní. Na prohlídku jsme nešli. Jsme asi trošku držgrešle, odradila nás cena. Prošli jsme si náměstí a odjeli do Jeseníků.

Pokračování příště. Jen naznačím, že jsme zažili krásné výhledy, totálního vyčerpání, spálení, relax, dobré jídlo, nemoc a předčasný odjezd domů.

Výzva: pokud máš tipy na výlety v okolí Hlinska, napiš je do komentáře ❤. Určitě se dá v Hlinsku strávit i plnohodnotná týdenní dovolená.